Velib Parijs, hoe werkt het? Voor- en nadelen!

Het fietsensysteem Velib Parijs is, zeg maar, het Wittefietsenplan *) van Parijs. Het werkt best goed, aangezien we nu, in 2025, internet hebben en toen, in 1965 in Amsterdam, niet. Je moet wel wat dingetjes even weten van tevoren, voordat je besluit tot het huren van een fiets via Velib Parijs. Maar fietsen in Parijs is wel één van de leukste dingen om te doen, vind ik persoonlijk. Dus ik zou het je wel aanraden!

Geschatte leestijd: 10 minuten

Voordelen Velib Parijs

Voordeel 1: je kunt het van tevoren regelen

Van tevoren had ik in Nederland al bedacht, dat ik in Parijs de Velib (een samenvoeging van Vélo en Libre) wilde huren. Dat kan via Velib Metropole, de officiele site van de Velib. Als je het Frans niet machtig bent, maar wel uit de voeten kan met Engels, kun je de taal aanpassen bovenaan de site. Daar maak je een account aan en betaal je je tijdelijke abonnement. Doe dat niet te ver van tevoren, want het tijdelijke abonnement wat je afsluit is maar 14 dagen geldig. Er zijn vier tijdelijke abonnementen voor toeristen.

  • 1) 3 euro, het ticket-V. Hiervoor krijg je 45 minuten gebruik van óf een gewone fiets óf een elektrische. Na die 45 minuten betaal je voor de gewone fiets 1 euro per half uur en voor de elektrische fiets 2 euro per half uur. LET OP: op het moment dat je je fiets parkeert in een dockingstation ná die 45 minuten (of zoveel langer als je er op hebt gefietst zonder te parkeren), dan is je ticket niet meer geldig en moet je weer een nieuw ticket aanschaffen.

  • 2) 5 euro, de klassieke 24 uurs pas. Je kunt hiervoor 5 fietsen tegelijk huren (handig voor grotere groepen) en je hebt een half uur een gewone fiets erbij inbegrepen. Na dat halve uur betaal je 1 euro per half uur. Wil je liever elektrisch rijden, dan betaal je extra 2 euro voor 45 minuten en daarna 2 euro per half uur.

  • 3) 10 euro, de elektrische 24 uurs pas. Hiervoor mag je een uur op een normale fiets rijden en betaal je daarna een euro per half uur. Of je pakt de elektrische fiets. Daar mag je 6 ritten mee rijden tot 45 minuten. Je ritten daarna (binnen de 24 uur) kosten je 1 euro voor 45 minuten. Daarna betaal je 1 euro per half uur.

  • 4) 20 euro, 3-daagse pas. Voor een gewone fiets betaal je niets voor het eerste uur en daarna 1 euro per half uur. Voor een elektrische fiets mag je 6 ritten gratis rijden tot 45 minuten en daarna 1 euro vanaf de 7e rit. Alles wat je langer rijdt op de fiets na die 45 minuten kost 1 euro per half uur.

Daarbij gebruik je je creditcard. Eventuele extra kosten die je tijdens het fietsen in Parijs maakt (de ritprijs of schade) kunnen zo door Velib meteen van je kaart afgehaald worden.

Het stuur van de Velib Parijs fiets

Pincode

Het werkt supersimpel: als je betaald hebt, krijg je twee codes. Eén accesscode en één pincode (dit is je geboortedatum zonder jaar, bij mij 1204, 12 april). Bij de plek aangekomen waar je de fiets ophaalt (zie voordeel 3, via de App), druk je eerst op het V-tje om de fiets “aan” te zetten. Vervolgens zegt het scherm, dat je je accesscode moet invullen. (Boven het scherm staat een handje met een kaart en het wifi-teken. Hier heb je niets mee te maken. Dit is voor Parijzenaars. Aangezien je een toerist bent en een tijdelijk abonnement hebt, heb je geen kaart.) Daarna een V-tje om te bevestigen.
Na het invullen van je accesscode wordt nog gevraagd om je pincode. Een laatste keer het V-tje indrukken en je kunt de fiets uit de houder pakken en gaan de minuten lopen.

De accesscode hoef je niet te onthouden. Als je de App van Velib Parijs hebt gedownload staat hij vanzelf op het scherm, als je hem opent.

De groene fietsen zijn de mechanische fietsen en de ietwat blauwere fietsen zijn de elektrische fietsen.

De bijbehorende App van Velib Parijs
De App op je telefoon laat alle fietsstations zien

Voordeel 2: de App van Velib Parijs is handig

Velib Parijs heeft een App, waar je alle plekken op kunt vinden, waar je de fietsen kunt stallen of pakken. Daarbij staat genoteerd hoeveel fietsen er beschikbaar zijn. Er zijn 1400 van dit soort plekken en daar zijn zowel elektrische fietsen (blauwig) te pakken als mechanische fietsen (groen).

Elke keer als je een fiets uit zijn stalling pakt, krijg je een appje dat je dat gedaan hebt. En ook als je de fiets weer terugzet, komt er een berichtje binnen met het aantal minuten dat de rit heeft geduurd.

Voordeel 3: met een Velib fiets zie je meer het echte Parijs

Dit is misschien nog wel het leukste voordeel: door te fietsen in Parijs zie je veel meer van de stad. In mijn vorige bezoeken aan Parijs, en dat zijn er veel geweest, gebruikte ik vrijwel altijd de metro. Het is een fantastisch goed en betrouwbaar openbaar vervoersysteem, dat niet duur is.

1 Ticket kost sinds 1 januari j.l. 2,50 euro en hiermee kun je in zone 1 t/m 5 reizen, dat is nieuw dit jaar. Dat betekent dat je met dit kaartje ook vanuit het centrum naar Versailles kan reizen of naar Disneyland. Het carnet van 10 kaartjes is daarom vervallen.

Maar ondergronds zie je weinig van Parijs en begrijp je eigenlijk niet hoe de stad in elkaar steekt. Het leuke van het huren van de Velib Parijs (of van enig andere fiets huren in Parijs) is dat je leuke kleine straatjes ontdekt en veel meer de levendigheid van Parijs mee krijgt.

Fiets huren in Parijs met je creditcard

Nadelen Velib Parijs

Nadeel 1: het verkeer in Parijs is druk

Het kan heel druk zijn in Parijs. Dus je moet wel gewend zijn om je met een fiets door het verkeer te bewegen. Wij, als Hollanders, kunnen dat over het algemeen wel, maar als je niet veel verkeer gewend ben, kan dit nogal heftig overkomen. Maar het mooie is, dat je wel makkelijk van zo’n fiets kunt afstappen natuurlijk.
De Champs Elysees is één van de drukste boulevards van Parijs en die komt uit bij de Arc de Triomphe. Daar komen 12 wegen bij elkaar. Toen ik daar fietste op mijn Velib Parijs (en me geweldig voelde, maar dat terzijde), ben ik bij de Arc toch maar even afgestapt en ben verder gaan lopen.
Een fietshelm is een optie, als je je niet veilig genoeg voelt in het verkeer, maar die zal je dan wel mee moeten nemen uit Nederland. Ik heb nergens gezien, dat die te huur waren.

Nadeel 2: er zijn fietsen kapot

Hoewel het systeem van Velib Parijs sinds 2018 enorm is verbeterd (daarvoor was het een tijd een ramp, vanwege de overgang van het ene bedrijf naar het andere), zijn er altijd fietsen die kapot zijn. Helaas wordt dit niet op de App aangegeven. Het kan dus zijn, dat er volgens de App nog 3 fietsen staan, maar dat die het alledrie niet doen.
Het lijkt wel of er een soort systeem is onder Parijzenaars, dat ze de zadels van fietsen die kapot zijn omkeren, dus met de punt naar achteren draaien. Zeker weten doe ik dit niet, maar ik kwam het wel een paar keer tegen.

Nadeel 3: je moet soms verder lopen of fietsen dan je van plan was

Als je dit soort fietsen in het centrum van Parijs wilt huren, dan is dit echt wel een nadeel, want toerist zijn in Parijs is behoorlijk vermoeiend. Het kan zijn, dat de dichtstbijzijnde plek waar je een fiets wilt ophalen geen werkende fietsen meer heeft (zie nadeel 2). Maar ook dat je ergens je fiets wilt stallen en er geen plek meer is. Dat is vervelend, want dan moet je naar de volgende plek rijden en dat kan verder zijn dan je lief is. Dit geldt voornamelijk in het drukke centrum trouwens. In de buurten om het centrum heen, valt het wel mee.

Nadeel 4: het verkeer in Parijs is nog niet goed gewend aan fietsen

Het gaat steeds beter, want er komen steeds meer fietsen in Parijs, maar dat neemt niet weg, dat het autoverkeer nog steeds er niet aan gewend is. Je moet dus goed uitkijken. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus als je een fiets gaat huren in Parijs, of dat nou bij Velib is of bij een andere fietsverhuur, je moet hier gewoon rekening mee houden.

Een dockingstation van de Velib Parijs

Conclusie

Hoewel er dus voor- en nadelen aan de huur van de Velib Parijs zitten, heb ik me prima op mijn fietsje vermaakt. Je ziet ook alternatieve plekken waar je een fiets kunt huren in Parijs, zoals BajaBikes, waar je met een Nederlandse gids alle highlights van Parijs aandoet. Het is één van de meest geboekte Nederlandse rondleidingen. Met meer dan 370 kilometer aan fietspad is het eenvoudig om veilig langs alle bezienswaardigheden van Parijs te fietsen. De fietsrondleidingen met Nederlandse gidsen worden hoog gewaardeerd en journalisten van onder meer AD, ANWB en zelfs Lonely Planet schreven met veel enthousiasme over deze ultimate way of sightseeing!

Dit overzichtje is niet compleet. Dit is slechts een verslag van hoe ik de Velib in Parijs heb ervaren. Als je alles wilt weten over Velib Parijs ga dan naar de site.

Als je langs de Seine rijdt, waar alleen maar fietsers en wandelaars mogen komen, en dan over de Paris Plage fietst met zijn bankjes en picknicktafels, zijn speelplekken en zijn uitzicht, dan is dit gewoon Parijs op zijn best. Je komt er makkelijk en supersnel met de Thalys. Deze stedentrip naar Parijs heeft een alles in één prijs en is niet duur. Je betaalt in één keer je treinkaartje plus gegarandeerde zitplaats en een goed hotel bij het Gare du Nord. Supermakkelijk geregeld dus.

Waar kun je allemaal naartoe fietsen?

Op zo’n fiets kun je natuurlijk overal naartoe, dat is het mooie. En, zoals gezegd, fietsen in Parijs is “la bombe”! Op veel drukke plekken kun je meestal ook makkelijk je fiets parkeren en, na je bezoek, weer een nieuwe fiets pakken. Dus ga lekker naar het Louvre en geniet van al het moois aldaar. Daarna kun je ook nog eventueel een boottochtje maken en pas dan pak je weer een nieuwe fiets om naar je hotel terug te gaan. Het is supermakkelijk. Je moet er alleen even aan wennen, dat je steeds een andere fiets hebt. Dat je dus niet, zoals in Nederland, je fiets aan een lantaarnpaal moet vastzetten, maar in een dockingstation. Maar dat went snel, hoor!

*) Het Wittefietsenplan was een plan uit 1965 om in Amsterdam een fietsdeelsysteem te introduceren waarbij gratis witte fietsen in collectief eigendom in de stad geplaatst zouden. Lees verder op Wikipedia.


Ook leuk om te lezen:

About the author

Comments

  1. Hoi,
    Wat een duidelijk verhaal. Ik lees allemaal gruwel verhalen van eur 300 borg per fiets per keer. Hoe heb jij dat ervaren?
    Groetjes,
    Angelic

    1. Hoi Angelic, nee, dat soort verhalen is mij niet bekend. Als je een creditcard hebt, dan lukt het daarmee. Veel plezier in Parijs alvast! gr. Jeannet

  2. Dank je wel voor het uitvoerige overzicht.
    Ik heb een vraag:
    Met de 24 uurs pas van 5 euro kun je meerdere fietsen huren.
    Is dat ook het geval met de 3 daagse pas?

    Met vriendelijke groet
    Dirk

    1. Hoi Dirk, sorry, ik zie nu je vraag pas (ik was zelf 6 weken op vakantie) en ik neem aan dat je al niet meer in Parijs zit en je er ondertussen zelf uitgekomen bent. Groetjes, Jeannet

    2. Oh vraagje. Als ik nu een 3 daagse kaart koop, wanneer start deze dan? Gaat deze direct in? Of kun je een startdatum kiezen?

      1. Hoi Britt,
        als je een 3-daagse kaart wilt kopen, koop die dan op een tijd zo dicht mogelijk bij aanvang. Dus koop hem niet hier in Nederland, want hij gaat in op het moment dat je hem koopt. Ik zou het zelf doen op het moment dat je weet, ik ga nu zo’n fiets pakken en dan vlak daarvoor je kaart kopen online. Zo heb je precies 3 x 24 uur de tijd.
        Veel plezier in Parijs!

    1. Hoi Nadine,
      dat weet ik helaas niet. Ik ben nooit zo lang in Parijs geweest. Maar ik ben wel jaloers, dat jij dat dus wel gaat doen! Veel plezier, gr. Jeannet

    2. Hallo Nadine,
      Het antwoord is redelijk laat, maar misschien heb je er nog wat aan. Vorig jaar was ik voor 3 maanden in Parijs. Ik had bij een handelaar in (opgeknapte) jaren ’70 en ’80 fietsen een fiets gekocht voor 300 euro, een Peugeot met 6 versnellingen. Op de vraag wat hij er voor terug geeft als ik die na drie maanden terug breng, stelde hij, de helft vooropgesteld de fiets is nog goed. Na 3 maanden kreeg ik er 150 voor. Parijs is heuvelig dus die versnellingen kwamen goed van pas.
      Met vriendelijke groet, Gerard.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
Shield Security